Saturday, April 29, 2006

Tristessförströelse no. 2

Magnus Linton rapporterar från där det händer och jag kan inte annat än hålla med. Dagens folkrörelser samlar sig med papperslösa som kärnan. Det är i illegaliserandet* av människor de stora frågorna om klass och ras (alltid könade) smäller just nu och där det smäller, där finns kraft. Eller som Maria Elena Durazo, facklig kämpe, förklarar för Linton:
- Allt vi erfar nu på 2000-talet är en repris på varje fas som medborgarrättsrörelsen gick igenom för femtio år sedan. Och när folk inser hur mycket det finns att lära av historien skapas en ny kraft. Det är en stor del av förklaringen till varför just Los Angeles har blivit det nya uppvaknandets centrum. Här finns en väldigt tydlig svart erfarenhet av förtryck. Och det finns, numera, en väldigt tydlig latinsk.
Eller, för oss som tycker allt känns tryggare när det toppas med siffror: I LA är 70% av alla städare fackligt anslutna, papper eller ej.


Facket är kanske den häftigaste organisationsformen jag känner till och jag tror absolut det kan (och är men inte tillräckligt) vara ett nyckelverktyg i jämlikhetsrörelser även här. Det kräver dock att facket ser ser hur dagens ojämlikhet ser ut, och utgår ifrån den: organiserar de som har mest att vinna, och mest att förlora. Ständigt letar nya analysverktyg. Ett fack som det i Kungälv kommer förstås aldrig att bli kärnan i någonting coolt whatsoever.

Men jag kan pinsamt lite i dom här frågorna - om det e nån som läser som vet hur typ LO hanterar att många tex lastbilschaffisar i Sverige har vitryska arbetsvillkor (och helt lagligt dessutom) uppskattas upplysningar sjukt mycket. Finns det inte kraft i att Fort Europas murar har inbyggda hål äter jag upp alla mina tiaror. Frågan handlar väl snarare om hur de kan organiseras kring?


*Att människor illegaliseras betyder fan inte att nån enda människa är illegal.

2 Comments:

Blogger kamikaze said...

sedan läste jag detta och ingenting känns coolt, bara nödvändigt.

5/01/2006  
Anonymous Anonymous said...

Hoppas allt gott. Jo. det är både grymt intressan och grymt.. Här (i nicaragua) känns migrationsfrågorna ruskigt närvarande... på hitresan, från Houston till Managua (nicaraguas huvudstad) delade jag plan med fler än 20 utvisade migranter. De fördes in i planet med handbojor. Har nog sällan känt mig mer priviligerad och kommer nog sällan göra det. Det allra mest absurda var kanske när valkomstbandet kom igang: "thanks for chosing contintal airlines." jojo. valt och valt.Rorlighetsorattvisorna synns sallan tydligare..

Det är grymt synd att LO inte organiserar migranter pa nagot vettigt vis. Det en svart fläck. Vad jag vet är det bara syndikalisterna som sysslar med det? på en fråga jag stallde kring vad LO bör göra för att förbättra förtroendet från "illegala" arbetskraftsmigranter i sverige (efter Zarembas DN artiklar) svarade vår kära Wanja typ: "jo. vi kan ju se till att de får en rejäl summa pengar med sig hem.", dvs. att de skickas hem med en avtalsenlig lön... men hem ska de om de upptäcks, for "LO kan ju inte organisera olaglig arbetskraft" (typ)

kram Petter. ses i sommar.

5/05/2006  

Post a Comment

<< Home