Wednesday, March 29, 2006

hudslamsor, bråskbitar, blaming the victim


Den största hudvårdsprodukten i Indien innehåller bl a kvicksilver. Test efter test visar på att den ger bestående skador och är cancerogen. Vilken produkt det är? Hudblekningsmedel. Västerländska kedjor (tex Nivea) tillverkar produkterna och skapar pengar på kolonialt begär efter vithet. För att köpa produkterna i Väst behöver en gå till en "invandraraffär", de är inte tänkta att finnas för vita kunder vi ska inte uppleva hudfärg som något en behöver förhålla sig reflexivt till.*

Homi Babha analyserar kolonialt härmande utifrån “the desire for a reformed, recognizable Other, as a subject of difference that is almost the same but not quite.** Men om härmandet går över gränsen för vad kolonisatören ville, om det gör det omöjligt att särskilja vem som är koloniserad och vem som koloniserar, vad händer då med systemet som bygger så hårt på gränser? Genom att härmande (mimicry) både är en del av kolonialismen och förstör den inifrån, är allt plötsligt mycket komplexare än vi trodde, och det som var medlöpning är subversivt, härmning är motstånd. Enligt Babha.

Jag minns inte när jag började eller slutade, men att jag gjorde det genom hela mellanstadiet och en bit in på högstadiet: Jag låste badrumsdörren noggrannt - mamma fick förstås absolut inte veta - ställde mig framför spegeln, placerade pekfingret under nästippen, och tryckte uppåt. Ett snäpp i taget filosoferade jag över exakt var jag skulle ha velat stanna om jag fått välja. När jag var förbi det önskvärda började köphandeln med gud: jag offrar mitt utséende och du ger mig svenneskap. Det kom aldrig något svar.

Näsjobbens historia är en politisk berättelse om rasism och om härmning (subversivt eller ej). Praktiken utvecklades på Berlins Judar under förra sekelskiftets första decennier, många upplevde att näsan var ett fruktansvärt handikapp, att det var i den 'det' satt, att om bara den försvann... Kirurgen var 'före detta' Jude och de som inte hade pengar nog operarade han rabatterat, av medmänsklighet.*** Sander Gilman tar näsjobben som utgångpunkt för att fråga sig (retoriskt?) om det går att vara Jude och vit. Kan en bli vit genom härmning?

Texten jag börjar min dag med dissar Babhas tes om kolonialt härmande, med hudblekningen som exempel. Kritiken bygger på att härmning genom hudblekning är 1) konkret skadligt, farligt, knappast kan vara subversivt när det är så tydligt self mutilating. och 2) en strategi möjlig endast för en postkolonial elit. Det är inte bara hudvårdsprodukterna själva som kostar pengar, för ett lyckat härmande krävs dessutom visum och språkkunskaper.

Well, som diss vet jag inte, Babha snackar mer om instabilitet, ambivalens och mångtydigthet (om jag förstått något av vad han sagt) honom är det mer Butlerstuk på de bör läsas för det de är bra på menar jag, och inte är det massrörelser. Däremot är det viktigt för mig att använda alla möjligheter jag har till att lära mig läsa Babha (och Butler) med distans. Jag tycker att de är osunt spännande. Jag måste verkligen påminna mig själv om att inte teoretisera rasism i mellanrummet mellan mina erfarenheter och 'ren' vithet. Där kan jag inte hitta viktiga svar. Det är en rasistisk analysstrategi som missar majoritetens erfarenheter och osynliggör dem.

Jag minns hur blek min systerson var som nyfödd och hur jag hoppades att det skulle fortsätta så, hur jag sedan fick lära mig att pigmentet kommer först efter några dagar och hur jag nästan skällde ut syrran när hon 'dessutom' döpte honom 'utanför ramarna'. Som om hybriditet innebar samma för alla, härmning var en strategi möjlig för alla, och den som sa nej tack liksom aktivt valde detta 'postkoloniala tillstånd'.



*Maria do Mar Castro Varela & Nikita Dhawan Of Mimicry and (Wo)Man: Desiring Whiteness in Postcolonialism
**Homi Bhabha Of Mimicry and Man. The Ambivalence of Colonial Discourse
***Sander Gilman The Jewish Nose: Are Jews White? Or, The History of the Nose Job.

4 Comments:

Blogger kamikaze said...

För att göra Gilman rättvisa: asså han e tydlig med att analysera näsjobben som härmning utanför konkreta kroppar - det handlar alltså inte om att faktiskt kunna operera bort rasifierad skillnad, utan om att skada sig själv i försöken.

Och så vill jag va tydlig med att näsjobb e ju, som hudblekmedel, allmänt spritt bland Ickevita (med cash), alltså långt ifrån någong specifikt Judisk grej.

3/30/2006  
Blogger kamikaze said...

Det kanske säger allra mest om min sociala oförmåga. Men när jag skriver texter typ den här är ju min dröm att ni ska kommentera diskutera analysera tycka annat hålla med hålla mot whatever. Texter som den här är mitt försök att bjuda in till samtal fast det funkar väl inte om jag inte lär mig använda annat språk. Eller nåt.

Jag återkommer väl med samma text med andra ord nästa vecka. (bakläxa alltså)...

/:(

3/31/2006  
Anonymous Anonymous said...

mäh näe ja tycker den var jätteintressant juh... men ibland så är du ju så smart o påläst petra att andra inte kan komma med nått i samma klass :) Jag kände igen mig i det med näsan, har lite lite för lång näsa för att den ska vara helt svennifierad.. ärvt denna antydan efter polska morfar Marian som har en verkligen sjukt stor näsa. Sen har jag också de mycket runda slaviska kinderna som många haft roligt åt. Min lillasyster har också en stor näsa, pappa brukar retas med henne om den och hon har fått höra att hon ser ut som en fågel av folk. Så atte.. det där med näsor, can´t live with them och can´t live without them. Lite rasbiologi sådär på morgonkvisten. ;)

4/01/2006  
Blogger kamikaze said...

shit va trevligt å höra om näsorna! made my morgon.

jag hade glömt bort alla dessa badrumskvällar, och så för någon månad sen nuddade jag nässpetsen med pekfingret och så small det till i minnet.

asså jag menar inte att jag tar det som nån diss om det inte kommer kommentarer jag menar bara att jag vill lära mig skriva så att andra får lust att kommentera och vågar göra det. jag vet att en del reagerar - för jag får kommentarer personligen, och ibland över mail, men då får ju bara jag dom. aja.

4/02/2006  

Post a Comment

<< Home